5 juni - Reisverslag uit Beijing, China van Greald Henstra - WaarBenJij.nu 5 juni - Reisverslag uit Beijing, China van Greald Henstra - WaarBenJij.nu

5 juni

Door: Greald

Blijf op de hoogte en volg Greald

05 Juni 2006 | China, Beijing

PS: mijn prive emailadres is bij tijd en wijle, en nu al enige tijd niet bereikbaar. Probeer het anders via g.henstra@rug.nl ;dat is betrouwbaarder.

Za 3 jun: dagje de Muur! Prachtig gezicht van bovenaf zoals hij zich over de bergkammen van niets naar nergens slingert. Erg steil bij tijd en wijle en weer veel, erg veel van hetzelfde.
Hij is oud maar niet zo oud als ik dacht; eigenlijk is er pas serieus aan gewerkt in de 17e eeuw. En toen moest 1/5e van de bevolking (welk deel is dat van de arbeidsbevolking?) eraan werken. Met veel bloed zweet en tranen, natuurlijk, hetgeen bijgedragen heeft aan de volksverhalen.
In de bus vertelde de onvermijdelijke gids zo'n verhaal, dat zij heel mooi vond maar wij eigenlijk wat wreed. Een verhaal van zelfzucht van de keizer en opoffering en lijdelijk verzet van het volk tot in de dood.
Hoewel wij een wat afgelegen stuk Muur hebben bezocht begint het ook daar al aardig kermisachtig te worden. Er was een stuw in de rivier zodat je er in een bootje kunt varen en je kunt het laatste stuk van de afdaling met een kabel nemen, waarbij je tientallen meters in een tuigje boven het water hangt. En natuurlijk de alomtegenwoordige verkopers van spiegeltjes en kraaltjes. En van T-shirts als bewijs van aanwezigheid. Laat er zo één een waardige opvolger zijn van mijn Mexico-shirts.
De pekingeend van de voorgaande avond en/of het bezoek aan de Bananabar, een hippe tent in Beijing waar de nieuwe generatie zich op moderne wijze (ala Temptation Island etc.) vermaakt, was niet zo goed gevallen dus na afloop vroeg naar bed.

Zo 4 dan maar uitslapen en rustig aan doen. 'sMiddags met een paar jongens weer naar de Verboden Stad, die ze nog niet gezien hadden. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om hier en daar nog eens wat in schatkamers en slaapkamers van concubines te neuzen.
Vervolgens slenteren naar het naastgelegen meertje, bootje varen (en 1 malloot ging zwemmen waarop prompt de waterpolitie aanrukte, want dat mocht kennelijk niet) en met de riksja dan maar (want min of meer opgedrongen) door de "hutong" (volksbuurt). Dank zij mijn vingervlugheid hebben we daadwerkelijk de voorafgesproken prijs betaald.
Na het eten was deze dag en het weekend al weer om. S kijken of het me mogelijk gemaakt wordt deze week tussendoor nog wat bezienswaardigheden in Beijing te bezoeken.

Vandaag had ik zo'n kans en die heb ik genomen. De wandeling van vorige week naar de Hemelse Tempel nu toch voltooid. Net zoiets als de Verboden Stad alleen wat ruimer opgezet met bosjes en parkjes. Lekker koel. Dit complex diende de keizer op gezette tijden te bezoeken en te vereren om een goede oogst af te smeken van zijn broeders in de Hemel. Die vroegen daar natuurlijk allerlei offers voor en die werden er dan ook gebracht. Een hele heisa, te midden van de bekende pracht en praal.
Terug met de taxi, eindelijk een hoffelijke chauffeur maar hij zette me toch af... nl. te vroeg dit keer, zodat ik nog wat souvenirs kon shoppen. Wie zal ik daar nu eens blij mee maken...?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Mijn eerste reis

isp international study project

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2006

meer foto's

12 Juni 2006

12 juni

09 Juni 2006

9 juni, de laatste dag

08 Juni 2006

8 juni

05 Juni 2006

5 juni
Greald

isp international study project

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 10563

Voorgaande reizen:

22 Maart 2009 - 27 Maart 2009

barcelona

04 Mei 2006 - 11 Juni 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: