8 juni - Reisverslag uit Beijing, China van Greald Henstra - WaarBenJij.nu 8 juni - Reisverslag uit Beijing, China van Greald Henstra - WaarBenJij.nu

8 juni

Door: Greald

Blijf op de hoogte en volg Greald

08 Juni 2006 | China, Beijing

7 juni zonder groot doel toch maar de stad ingegaan. Het was zeer helder weer met veel wind wat het aangenaam maakte bij de gangbare temperatuur (35? Celsius). Mij was aangeraden om eens naar Jinshan park te gaan, 25 min lopen, en met een bird's eye view op de Verboden Stad. Ooit exclusief terrein voor de keizer en zijn hofhouding, tegenwoordig voor 2Y toegankelijk.
Vanuit een paleisje of tempel of misschien ooit gewoon een theehuisje op de top van de heuvel kon het uitzicht genoten worden, ware het niet dat het wegens verbouwing ivm de Spelen in 2008 ontoegankelijk gemaakt was. Het was niet druk voor Ch begrippen maar er kukelden toch bijna toeristen van het overgebleven randje af waar door een gaatje tussen de bomen een glimpje op te vangen was.
Maar daar waren we niet voor gekomen en het was toch een heel klimmetje geweest. Dus met een paar Ch toeristen een riskant klauterpartijtje gemaakt waar het allemaal beter te zien was. Het mocht natuurlijk niet dus was er al gauw een pet om ons weg te jagen. Ik kon zijn instructies niet verstaan maar mijn Chinese kameraden kregen de volle laag. En ik had mijn foto's!
Besloot vervolgens via de Westpoort met een omweg terug te gaan via het Tian'anmen-plein. Vermoedelijk als afscheid maar zo is het toch een kloeke wandeling geworden.

'sAvonds met de heren naar een Kung Fu theater voorstelling. Indrukwekkend wel met kunstjes als handstand overslag maar niet op de handen maar op het hoofd, en touwtje springen op de rug, en, wat serieuzer, met de buik op de punt van een speer opgetild worden. Daarbij verbleekte liggend op 3 zwaarden, met een spijkerbed op de buik waarop een steen aan stukken geslagen werd.
Het verhaal was standaard boeddhistisch en het licht en de muziek professioneel.

• 08 Juni 2006 - 08:50

Heico:

Dag grote man,

Heb dus nu je blog pas door... en ga het allemaal lezen, later want nu eerst een gastcollege en mijn verjaardag voorbereiden... Goeie terugreis alvast! Heico.