27 mei - Reisverslag uit Shanghai, China van Greald Henstra - WaarBenJij.nu 27 mei - Reisverslag uit Shanghai, China van Greald Henstra - WaarBenJij.nu

27 mei

Door: Greald

Blijf op de hoogte en volg Greald

27 Mei 2006 | China, Shanghai

laatste dag in Shanghai.
Gisteren en eergisteren op de valreep een paar laatste toeristische uitstapjes gemaakt. Eergisteren door de stromende regen (het weer is hier erg onberekenbaar maar het hotel levert gratis paraplu's) naar het Shanghai Museum op het "Plein van het Volk", hier om de hoek. Exposities van de oude Chines culturen met vazen en potten en beeldhouwwerk en schilderwerk en calligrafie enzo. Ook een tentoonstelling van moderne kunst met o.a. Mondriaan en Picasso.
Gisteren gewandeld door "de oude stad". Sluit aan bij het beeld uit plaatjesboeken enzo. Maar het is geweldig opgetuigd en ongelooflijk commercieel, niet erg autenthiek lijkt mij. Afgezien misschien van de Pagode. Aan de randen ervan zou het nog wel oorpronkelijk kunnen zijn maar is al goeddeels uiteengeslagen tbv nieuwe projecten.
Des avonds met de gehele groep 'eat while you can' op de Pearl Tower, in de bovenste bol met een revolving restaurant. Kun je de hele stad nog eens bekijken. Vanwege de bolvorm kun je bij het raam staand 335m tussen je voeten door recht naar beneden kijken. De zojuist besproken "oude stad" is er ook te herkennen aan de verlichte contouren van de bebouwing. Nou ja dat vinden ze mooi.
Op de heenweg heeft Groningen, in de strijd om een taxi, New York verslagen! Nu ben ik wel driewerf een "asshole" maar ja hij had wel het nakijken. Op de terugweg moesten er ineens zwarte prijzen betaald worden (80Y=8E) maar dat hebben we mooi niet gedaan. Er rijdt ook een metro en dan ben je voor 3Y thuis.
Dat we daar niet eerder aan gedacht hebben.

Nu pakken voor Beijing en het is natuurlijk maar afwachten hoe de www verbindingen daar zijn. (Spot)goedkoop bellen met China is naar zeggen overigens mogelijk via www.teleknaller.nl of www.televergelijk.nl.
Mijn mobiele nummer is 13816756045.